نوآورد

نوآورد بلاگ، وابسته به وبسایت نوآورد در حوزه های تغذیه، سلامت، زیبایی و سبک زندگی فعالیت می کند.

نوآورد

نوآورد بلاگ، وابسته به وبسایت نوآورد در حوزه های تغذیه، سلامت، زیبایی و سبک زندگی فعالیت می کند.

۲۵ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

خواص فلفل دلمه ای

فلفل دلمه‌ای دارای فیبر فراوان
فلفل دلمه‌ای سرشار از فیبر می‌باشد. بدن برخلاف پروتئین، کربوهیدرات و چربی نمی‌تواند فیبر را هضم کند و در دستگاه گوارش با اتصال به چربی‌ها و افزایش دفع آن‌ها، موجب کاهش فشارخون و کلسترول خون می‌گردد. همچنین موجب جذب آهسته‌تر قند خون می‌شود. در نتیجه باعث می‌شود تا قند خون در حیطه نرمال ثابت بماند. از اثرات دیگر فیبر، التیام التهاب‌های ایجادشده در قسمت‌های مختلف بدن می‌باشد
.

فیبرهای غذایی در معده حجیم شده و بخش زیادی از آن را اشغال می‌کنند برای همین هم سیری زودهنگام و البته طولانی مدتی ایجاد و پرخوری کاهش پیدا می‌کند. از این گذشته فیبرها باعث عبور راحت مدفوع از روده‌ها شده و با مشکل یبوست مقابله می‌کنند.

فلفل دلمه‌ای سبز، سرشار از منیزیم
علت رنگ سبز این فلفل دلمه‌ای، مقادیر فراوان کلروفیل در آن می‌باشد که در پیوند با منیزیم است. منیزیم در بهبود حافظه و یادگیری اثرات زیادی دارد. همچنین منیزیم در جهت کاهش فشارخون موثر است. مقادیر فراوان
B6 و منیزیم موجود در فلفل دلمه‌ای سبز، باعث کاهش اضطراب ناشی از سندرم پیش از قاعدگی می‌شود و به منظور بهبود علائم این سندرم موثر می‌باشد. فلفل دلمه‌ای سبز ویتامین های فراوانی دارد که در بهبود عملکرد سیستم ایمنی و محافظت سلولی اثر دارند.

خواص فلفل دلمه ای

  • بنیاد نوآورد
  • ۰
  • ۰

پیشگیری از حملات قلبی
محققان ثابت کرده‌اند آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کنجد مانند سسامول و سسامین با پایین آوردن سطح کلسترول بد و فشار خون می‌توانند در پیشگیری از خطر حمله‌های قلبی موثر باشند. آن‌ها به بیماران قلبی، مخصوصاً کسانی که دچار کلسترول بالا و گرفتگی عروق هستند، توصیه می‌کنند به جای استفاده از کره در وعده صبحانه یا عصرانه، مقداری کنجد خام را آسیاب و از آن برای طعم دادن به لقمه نان و پنیرشان استفاده کنند.

روغن کنجد هم خواصی مشابه خود کنجد دارد بنابراین بیماران قلبی می‌توانند در صورت تمایل از این روغن برای پخت‌وپز یا طعم دادن به سالادشان استفاده کنند. برای استفاده از روغن کنجد برای پخت‌وپز یا سرخ کردن، باید انواعی از آن را بخرید که روی برچسبش عبارت «مخصوص سرخ کردن» یا «مخصوص پخت‌وپز» وجود داشته باشد.

کنجد؛ منبع عظیم مس
دانه‌ سبوس دار کنجد یک منبع فوق‌العاده مس می‌باشد. مس در بدن آنزیم‌های زیادی تولید می‌کند که برای ساخت هموگلوبین‌ها و کلاژن لازم است. کلاژن پروتئینی است که در ساخت و احیای بافت‌ها شرکت دارد. آنزیم‌های متعدد موجود در مس به بدن کمک می‌کنند تا با رادیکال‌های آزاد مقابله کند. رادیکال‌های آزاد به سلامت سلول‌ها رحم نمی‌کند و باعث پیری آن‌ها می‌شود. از این گذشته این مولکول‌های آسیب رسان باعث ابتلا به بیماری‌های زیادی مانند سرطان می‌شود.

خواص درمانی و دارویی کنجد

  • بنیاد نوآورد
  • ۰
  • ۰

خواص درمانی زنجبیل

اثر ضد التهابی
آرتروز از جمله شایع ترین بیماری های مفصلی در سطح جهان می باشد. این بیماری سبب انحطاط و تباهی مفاصل بدن شده و در نهایت به مشکلاتی نظیر درد و خشکی مفاصل منجر می شود. در یک مطالعه کنترل شده بر روی 247 فرد مبتلا به آرتروز زانو مشخص گردید کسانی که از عصاره زنجبیل استفاده می کنند، درد کمتری داشته و و به دارو های مسکن کمتری نیاز دارند. نتایج مطالعه دیگری که در این باره صورت گرفت حکایت از این موضوع داشت که استفاده مالشی و موضعی ترکیبی از زنجبیل، بنه، دارچین و روغن کنجد می تواند درد و سفتی مفاصل را در مبتلایان به آرتروز کاهش دهد.

به عقیده‌ی محققان زنجبیل خواص ضدالتهابی دارد و یک مسکن طبیعی فوق‌العاده است. این ادویه‌ی خوش عطر حاوی ترکیبات ضدالتهابی به نام جینجرول می‌باشد که با هر گونه التهاب مقابله می‌کنند. برای همین افرادی که از آرتریت روماتوئید رنج می‌برند می‌توانند از زنجبیل استفاده کنند. به خاطر اینکه ژینژرول موجود در آن باعث کاهش التهاب مفاصل شده و دردهای ناشی از آن را تسکین می‌دهد. توصیه می‌کنیم افرادی که دچار آرتروز و کلا دردهای مفصلی هستند به طور مرتب از ریزوم زنجبیل استفاده کنند.

کاهش شدید قند خون
هر چند این حوزه از مطالعات علمی نسبتا جدید محسوب می شوند، اما می توان گفت که زنجبیل دارای خواص ضد دیابتی قوی است. در مطالعه جدیدی که در سال 2015 بر روی 41 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 صورت گرفت، مشخص گردید که مصرف 2 گرم پودر زنجبیل در هر روز قند خون ناشتا را 12% کاهش می دهد. زنجبیل هم چنین شاخص HbA1c (شاخصی برای وضعیت قند خون در بلند مدت) را به طور چشمگیری بهبود می بخشد، به گونه ای که مصرف آن در یک دوره زمانی 12 هفته ای با 10% کاهش در شاخص HbA1c همراه است.

خواص درمانی زنجبیل

  • بنیاد نوآورد
  • ۰
  • ۰

فواید مصرف سیر در دوران بارداری
با اینکه این ماده غذایی دهان را بدبو می‌کند اما ارزش غذایی بالا و فواید بسیاری دارد. سیر خطر ابتلا به بیماری پره اکلامپسیا (بیماری جدی که با  فشارخون بالا در دوران بارداری شناخته می‌شود) را از بین می‌برد. حدود یک چهارم از خانم‌هایی که در دوران بارداری فشارخون دارند، دچار پره اکلامپسیا می‌شوند و آنهایی که این بیماری را از قبل داشته‌اند، بیش از دوبرابر در آینده استعداد ابتلا به بیماری‌های قلبی را دارند.

همچنین مطالعات نشان داده‌اند بیشتر مادرانی که در دوران بارداری سیر را در رژیم غذایی خود داشته‌اند وزن گیری بهتری داشته و نوزادان متولدشده نیز از نظر سلامت در سطح بالاتری بوده‌اند.

بهبود سطح کلسترول و کمک به پیشگیری از دیابت
سیر می تواند کلسترول بد (LDL Cholesterol) و کلسترول تام (Total Cholesterol) را کاهش دهد. به نظر می رسد مصرف سیر سبب کاهش 15-10 درصدی میزان کلسترول تام و یا کلسترول بد در مبتلایان به چربی خون بالا می شود.

تشکیل جرم در رگ‌های خونی به اکسید شدن کلسترول بد خون مربوط می‌شود. سپس پلاکت‌های خون به هم وصل می‌شوند و به این ترتیب خطر مسدود شدن رگ‌های خونی بالا می‌رود. سیر تازه یا سیر ترشی مانع اکسید شدن کلسترول می‌شود و جریان خون را روان‌تر می‌سازد. به همین خاطر هم امکان تجمع پلاکت‌ها و تشکیل لخته‌های خونی را کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید که سیر برای پیشگیری از دیابت نوع 2 نیز موثر است. به خاطر این که ترکیبات آن به کبد کمک می‌کند تا مازاد قند خون را دفع کند.

سیر در بارداری و دیابت

  • بنیاد نوآورد
  • ۰
  • ۰

مصرف سیب میزان کلسترول را کاهش می‌دهد
سطح بالای کلسترول در بدن مشکلات طولانی مدت و خطرناکی را به دنبال دارد با مصرف سیب می‌توانید سطح کلسترول را در حد نرمال نگه دارید. مطالعات و پژوهش‌ها حاکی از این است که خوردن دو عدد سیب در هر روز تقریباً به میزان 16 درصد سطح کلسترول را پایین می‌آورد. برای کاهش سطح کلسترول هیچ چیز دیگری به اندازه سیب مفید نیست. این خاصیت سیب به دلیل عملکرد فیبرها و آنتی اکسیدان‌های موجود در آن می‌باشد.

اصلی‌ترین فیبر موجود در سیب یعنی پکتین می‌تواند چربی‌ها را به دام بیندازد. به این ترتیب که پکتین در تماس با آب به صورت یک ماده‌ی لزج و ژل مانندی در می‌آید که بخشی از چربی‌ها و قندهای مصرف شده را به خود جذب کرده و سپس به صورت مدفوع دفع می‌کند. برای همین به آن «تله‌ی چربی‌ها» می‌گوییم. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که مصرف سیب تأثیر مثبتی در تنظیم کلسترول دارد.

بر اساس نتایج پژوهشی که در سال 2009 انجام شده است، اثرات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی فلاوونوئیدهای موجود در سیب، میزان کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و از ابتلا به بیماری‌های مربوط به کلسترول مانند آترواسکلروز پیشگیری به عمل می‌آورد. برای بهره‌مند شدن از این خاصیت سیب می‌توانید روزانه آب سیب بدون شکر و مواد نگه‌دارنده میل کنید و یا این که هر روز دو عدد سیب بخورید. برای استفاده‌ی بیشتر از مواد مغذی موجود در سیب، پوست آن را دور نیندازید، زیرا پوست سیب دو تا شش برابر بیشتر از گوشت آن، ترکیبات آنتی‌اکسیدانی دارد.

خواص سیب برای کاهش چربی خون

  • بنیاد نوآورد
  • ۰
  • ۰

سیب زمینی شیرین و کاهش اشتها
سیب زمینی شیرین برای کنترل اشتها بسیار موثر است
. سیب زمینی شیرین مانند سیب زمینی معمولی حاوی فیبر است. البته بیشترین میزان فیبر این مواد غذایی در پوست آن‌ها قرار دارند. همچنین نسبت به سیب زمینی سفید، شاخص گلیسمی بسیار کمی دارد و قندخون را به تدریج افزایش می‌دهد و این مسأله باعث می‌شود فرد در وعده بعدی کربوهیدرات کمتری مصرف کند.  توصیه می‌شود سیب زمینی شیرین به‌صورت بخارپز و درسته مصرف شود. از پوره کردن آن خودداری کنید چون بیشتر فیبرهای خود را از دست می‌دهد.

خواص ایمنی و ضد التهابی
سیب‌ زمینی شیرین فواید ضد التهابی زیادی دارد. سیب زمینی شیرین نارنجی نسبت به سیب زمینی شیرین بنفش از بتاکاروتن
بیشتری برخوردار است؛ بتاکاروتن سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند و از جمله آنتی اکسیدان های قوی برای مبارزه با بیماری است. بتاکاروتن همچنین با افزایش سلامت غشای سلولی به طور غیر مستقیم بدن را در مقابل ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها حفاظت می‌کنند. این ماده برای تأمین سلامت گلبول‌های قرمز نیز لازم و ضروری است.

سیب زمینی شیرین و کاهش وزن

وبسایت نوآورد پورتال نازوب مجله تناسب اندام

  • بنیاد نوآورد
  • ۰
  • ۰

فواید کلم بروکلی

سرشار از آنتی اکسیدان
استرس اکسایشی ناشی از عملکرد رادیکال های آزاد موجود در محیط با تاثیر بر سلول های پوست و همچنین دیگر اندام های داخلی موجب تاثیر منفی بر سلول های بدن می شود. آنتی اکسیدان های موجود در کلم بروکلی مانع از فعالیت این سلول های خطرناک می شوند که هدف آنها کاهش التهابات، پیری زودرس و خطر پیشرفت بیماری های مزمن است. مهم ترین نمونه آن ویتامین C است که عملکرد آن موجب تقویت اکسیژن رسانی به سلول ها می شود.

کلم بروکلی، حافظ سلامت بینایی
کلم بروکلی سرشار از ریبوفلاوین است که به نام ویتامین B شناخته می شود که عملکرد آن موجب هماهنگی چشم ها نسبت به تغییرات نور است. کمبود این ماده در بدن باعث التهاب، تاری دید و خستگی چشم ها می شود. اما بر عکس، مصرف منظم ریبوفلاوین می تواند از آب مروارید پیشگیری کرده یا روند پیشرفت آن را کتوقف کند.

از طرفی این سبزی مفید حاوی لوتئین و زآگزانتین است که نقش مهمی در سلامت بینایی دارد. این ترکیبات خطر پیشرفت بیماری های مرتبط با ماکولای چشمی مانند استحاله ماکولا یا مشکلات عنبیه را کاهش می دهد.

فواید کلم بروکلی

  • بنیاد نوآورد
  • ۰
  • ۰

خواص زیتون سیاه

زمانی‌ که رادیکال‌های آزاد موجب اکسید شدن کلسترول می‌شوند به رگ‌های خون آسیب می‌زند که زیتون سیاه می‌تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند.

·         زیتون سیاه حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که از اکسید شدن کلسترول و وقوع سکته قلبی جلوگیری می‌کند. زیتون سیاه منبع غنی از ویتامین E است که قابلیت خنثی ساختن رادیکال‌های آزاد را دارد و می‌تواند مانعی برای بروز بیماری سرطان در فرد باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد رژیم غذایی که به همراه روغن زیتون است می‌تواند خطر سرطان روده را کاهش دهد.

·         مصرف زیتون سیاه می‌تواند در سلامت پوست و مو نیز موثر باشد. زیتون سیاه سرشار از اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان‌هایی است که پوست را از اشعه فرابنفش محافظت می‌کند و محافظی در برابر سرطان پوست و پیری زودرس پوست است.

·         همچنین زیتون سیاه منبع غنی از آهن است. افرادی که از کمبود آهن رنج می‌برند اکسیژن کافی به سلول‌های بدنشان نمی‌رسد و مصرف این ماده خوراکی می‌تواند تا حدودی کمبود آهن بدن را جبران کند.

·         زیتون سیاه به دلیل آن که حاوی ویتامین A است می‌تواند در افزایش دید چشم در تاریکی موثر باشد.

خواص زیتون سیاه

هفت گنج بیتوته - نوآورد

  • بنیاد نوآورد
  • ۰
  • ۰

ترمیم سلول های آسیب دیده
اگرچه روغن کنجد نسبتا سنگین و چسبناک است اما به راحتی توسط پوست جذب می گردد. در واقع، این روغن، به عنوان روغن حامل یا روغن پایه، برای رقیق کردن سایر روغن های مفید برای ماساژ استفاده می شود. ترکیب های مختلف انواع روغن اغلب به نوع پوست افراد بستگی دارد. با این حال، مخلوط کردن روغن کنجد با انواع دیگر روغن های گیاهی بی خطر و آسان است. هنگامی که این روغن برای ماساژ به کار می رود، جریان خون را بهبود بخشیده و سلول های آسیب دیده را ترمیم می کند.

دفع سنگ کلیه و مثانه به ساده‌ترین شیوه
افرادی که مبتلا به سنگ کلیه یا سنگ مثانه هستند می‌توانند در کنار درمان اصلی خود از ماساژ روغن کنجد نیز برای تسکین درد ناشی از سنگ کلیه یا سنگ مثانه بهره بگیرند. درمانگران طب سنتی ایران ماساژ روغن به دست آمده از دانه‌های کنجد را بهترین روش برای دفع سنگ کلیه و مثانه می‌دانند. آن‌ها براین باورند، درصورتی که بیمار به‌طور مستمر از این روغن برای ماساژ ناحیه مربوط به مثانه و کلیه‌ها استفاده کند در مدت زمان کوتاهی قادر است سنگ را با دردسر کمتری دفع کند.

خواص درمانی روغن کنجد

  • بنیاد نوآورد
  • ۰
  • ۰

کلسترول خون
مصرف خرمالو با کاهش سطح کلسترول خون در ارتباط است
. دانشمندان در یک مطالعه بر روی موش ها متوجه شدند که مصرف خرمالو توسط موش ها در یک دوره زمانی 9 هفته ای، سطح کلسترول و سایر چربی های مضر خون را کاهش می دهد. علاوه بر این، یک مطالعه انسانی مشابه نیز کاهش سطح کلسترول بد ناشی از مصرف خرمالو را نشان داد. کاهش کلسترول LDL می تواند با کاهش خطر بیماری های قلبی مرتبط باشد.

آیا دیابتی‌ها نباید از این میوه مصرف کنند؟
خرمالو یک میوه‌ی شیرین و حاوی قند است. برای همین زیاده‌روی در مصرف آن برای دیابتی‌ها خوب نیست. اما معنی حرفمان این نیست که دیابتی‌ها نباید لب به این میوه بزنند. اگر بیماری قند دارید می‌توانید روزانه یک عدد خرمالوی متوسط میل کنید. اما بیش از این برایتان خوب نیست. افراد معمولی که نگران اضافه‌وزن نیستند می‌توانند روزانه دو تا سه عدد از این میوه میل کنند
.

برای مقابله با سرماخوردگی خرمالو را دریابید
اگر در این روزهای خنک پاییزی از علائم سرماخوردگی رنج می‌برید، به خرمالو توجه ویژه کنید؛ زیرا دارای مقادیر فراوانی ویتامین
C است؛ و 21 درصد از نیاز روزانه به ویتامین C را تامین می‌کند؛ که علاوه بر کنترل سرماخوردگی، برای غشاهای موکوسی، راه‌های تنفسی و جلوگیری از سرطان دهان و شش مناسب می‌باشد. همچنین خرمالو 55 درصد نیاز روزانه به ویتامین A را تامین می‌کند و به علت سرشار بودن از ویتامین A برای تقویت سیستم ایمنی مناسب است.

تاثیر خرمالو در درمان بیماری ها

وبسایت نوآورد تبیان دکتر سلام

  • بنیاد نوآورد